فاز دوم برج میلاد

دسته: شهرسازی در ایرانمنتشر شده در شنبه, 21 فروردين 1395 16:10نوشته شده توسط آرین کبیریبازدید: 20708پرینتایمیل

داستان یک سازه جنجالی
برج میلاد تهران که بزرگ‌ترین سازه کشور نیز تلقی می‌شود هنوز نیمه کاره است چرا که براساس طرح جامع اولیه این برج قرار است علاوه بربرج مخابراتی، در گام بعدی مجتمعی تجاری و یک هتل دو قلو نیز در کنار خود داشته باشد. در مطالعه‌ای که برای نخستین بار در سال ۸۷، برای فاز دوم توسعه برج میلاد انجام شد، احداث یک ساختمان ۲۹طبقه در قالب هتل پنج ستاره در کنار برج میلاد پیش‌بینی شده بود. به همین دلیل سه سال قبل یعنی سال ١٣٩١ مسابقه‌ای برای طراحی فاز دوم برج میلاد برگزار شد که ٣١ معماربزرگ ایران و جهان در آن شرکت کردند و درنهایت، این طرح خانم «زاها حدید»، معمار مشهور بریتانیایی (عراقی‌تبار) بود که برنده این مسابقه شد و طرح آن در محل احداث این ساختمان‌ها در کنار اتوبان همت و زیر سایه برج میلاد نصب شد.

غول زیبای پایتخت
قرار است سایت پروژه فاز دوم برج میلاد، در مجاورت برج مخابراتی میلاد و در فضایی با زیربنای ۳۰۰ هزار مترمربع احداث شود. در طراحی این فاز از پروژه، بلندتر نبودن ارتفاع سازه‌های طراحی شده در جهت حفظ اهمیت و ارتفاع برج میلاد حایز اهمیت بوده است. گفته می‌شود در مقایسه با دیگر طرح‌های ارایه شده، این پروژه دارای ساختاری باهویت و فرمی خاص است. فرمی که از ساختار هرم الگوبرداری شده است.

ایرادگیری شورا
پس از برگزاری این مسابقه طراحی، پیمانکار این فاز یعنی شرکت مهرآفرین نیروی انتظامی عملیات گود‌برداری برای آغاز فاز اجرایی طرح این مهندس مشهور را آغاز کرد اما داستان این گودبرداری که در سکوت کامل انجام می‌شد، به یکباره سر از شورای شهر درآورد و اعضای تازه انتخاب شده شورای شهر چهارم بارها و بارها با انتقاد از گود عظیمی که ایجاد شده بود آن را خطری برای برج میلاد و مردم عنوان کردند و خواستار توقف عملیات اجرایی و گودبرداری شدند، گودبرداری عظیمی که اگر از کنار اتوبان همت در محل سازه برج میلاد عبور کنید به خوبی آن را می‌بینید که پشت نرده‌های حفاظ کشیده شده، گم شده است. اما این گود‌برداری از چشم اعضای شورا دور نماند و در نهایت تذکرها بالاخره بعد از چند ماه جواب داد و پیمانکار مربوطه عملیات گودبرداری را متوقف کرد. همه‌چیز از یک بروشور ساده آغاز شد بود، بروشوری که بر آن شکل و شمایل سه سازه تازه‌ای که قرار است در اطراف برج میلاد ساخته شود نقش بسته بود. بهار سال ۹۲ بود که اعضای شورای شهر سوم به گودبرداری اطراف برج میلاد اعتراض کردند و به استناد همان بروشور این سازه‌های جدید را سبب تخریب نمای بصری برج میلاد دانستند.
قرار بود یک هتل، یک مرکز تجاری و یک مرکز اداری در محوطه ۴ هکتاری اطراف برج ساخته شود. دیوارکشی و گودبرداری هم در حال انجام بود. اما اعتراض شورا روند گودبرداری را آرام‌‌تر از گذشته کرد تا امروز که تقریباً می‌شود گفت این روند متوقف شده است اما در چند روز گذشته باز خبرهایی مبنی بر شروع مجدد فاز دوم شروع شده است.
به گفته محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، طرح فعلی که طراح آن «زاها حدید» است ۵۵ طبقه از کف اتوبان و ۴۵ طبقه از سفره برج میلاد –کف برج- ارتفاع دارد. این ارتفاع نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند، زیرا این احتمال وجود دارد که مشاهده برج میلاد از فاصله نزدیک مخدوش و حتی از نزدیک، حالت محوشدگی برای برج ایجاد شود.

از زمان توقف گودبرداری و عملیات عمرانی فاز دوم دیگر خبری از نتیجه و سرنوشت این پروژه منتشر نشد. با این وجود به گفته اعضای شورای شهر، جلسات مشترکی بین متولیان این پروژه در شهرداری و اعضای شورای شهر برگزار شده که در آن نقشه راه جدیدی برای ادامه احداث این پروژه ترسیم شده است.
احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در مورد نتیجه مذاکرات خود با سرمایه‌گذاراین پروژه و مسوولان آن در شهرداری به «اعتماد» می‌گوید: بعد از تذکرهایی که در شورا در مورد این پروژه داده شد، چند جلسه با مدیران و متولیان این پروژه در شهرداری داشتیم که در نهایت قرار شد برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی در مرحله اول بخش زیرین طرح خانم حدید که پارکینگ‌های خودرو را شامل می‌شد، اجرا شود تا بعد در مورد مابقی آن تصمیم‌گیری کنیم. اما هنوزبا گذشت بیش از یک‌سال از توقف عملیات گودبرداری، هیچ نشانه‌ای از ساخت پارکینگ در این گود به چشم نمی‌خورد.
دنیا‌مالی نیز با تایید این مساله می‌گوید: متاسفانه هنوز سرمایه‌گذار به تعهدش عمل نکرده است، شاید هم مدیران شهرداری نتوانسته‌اند سرمایه‌گذار را قانع کنند ولی در نهایت هنوز بخش پارکینگی این طرح ساخته نشده است. وی البته به نکته توافق شده دیگری هم در مورد هتل یاد شده اشاره می‌کند و می‌گوید: همچنین در این جلسات توافق شد ارتفاع برج هتل‌های فاز دوم کاهش پیدا کند. دنیامالی همچنین تاکید می‌کند که بخشی از ایرادهای شورا درست بوده و درعین حال برخی استدلال‌های سرمایه‌گذار هم درست است.

کمیسیون عمران شورای شهر در ادامه بر این نکته هم تاکید می‌کند که لازم نیست طرح برج میلاد به کمیسیون و شورا بیاید وتصویب شود بلکه همین قدر که خواست‌های توافق شده شورا در آن لحاظ شود، کافی است.

دکتر اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهراما برخلاف نظر دنیا مالی معتقد است که طرح فاز دوم برج میلاد باید از شورای شهر مجوز بگیرد، او به «اعتماد» می‌گوید: نه فقط طرح فاز دوم که براساس آخرین جلسه‌ای که پنج، شش ماه قبل داشتیم، قرار شد طرح «جامع» برج میلاد به شورا ارایه شود تا به تصویب برسد، بنابراین بدون این گام، هر گونه عملیات اجرایی غیرقانونی خواهد بود. ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو کمیسیون عمران شورای شهر ولی به گونه‌ای دیگر به مساله نگاه می‌کند، او به «اعتماد» می‌گوید: در شورای سوم اعضا به تفکر این خانم طراح هم انتقاد داشتند و معتقد بودند که باید طرح فاز دوم، نمادی از معماری ایرانی – اسلامی باشد، ضمن اینکه هم در دوره قبل و هم در دوره چهارم، اعضا معتقدند که باید ارتفاع هتل‌های مجاور برج کاهش پیدا کند تا به نما و منظره برج خدشه‌ای وارد نشود. وی نیز مانند دکتر شاکری معتقد است که باید طرح اصلاح شده این فاز برج میلاد به شورا ارایه شود تا نظر اعضای شورا تامین شود و به تصویب برسد.

خبری که هیچ کس از آن اطلاعی ندارد
با این تفاصیل سوال اصلی هنوز باقی است؛ اینکه آیا واقعا مرحله عملیاتی و اجرایی فاز دوم برج میلاد واقعا در سکوتی خبری آغازشده است؟ پیگیری‌های «اعتماد» حکایت ازآن دارد که هیچ یک از اعضای شورای شهراطلاعی از آغاز اجرای این فاز ندارند. با این وجود هنوز این احتمال وجود دارد که مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های کلانی که شورای شهر یا دیگر مراجع ذیصلاح به آنها ایراد گرفته‌اند، این پروژه نیز در خفا و به دور از هر گونه هیاهویی و البته به دور از چشم اعضای شورای شهردر حال تکمیل باشد. اما مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» این خبر را به‌شدت رد می‌کند.
محسن ترک آباد، با تاکید براینکه هنوز هیچ طرحی نهایی نشده است در مقابل پرسش‌های فراوان ما تنها به این توضیح بسنده می‌کند که: تا تصویب طرح نهایی در مراجع ذیصلاح هیچ اقدامی روی سطح زمین مورد نظر انجام نخواهد شد. او همچنین در مورد وضعیت گود عمیق ایجاد شده و آخرین اقدامات این مجموعه برای ادامه فاز دوم تنها می‌گوید: در حال حاضر فعالیت‌هایی که درمحل انجام می‌شود، متمرکز برپایدارسازی فضای زیر سطحی (منظور همان گود ایجاد شده است) برای احداث پارکینگ‌های مجموعه است. »
بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد گرچه خبر منتشر شده در مورد آغاز فاز دوم برج میلاد شایعه‌ای بیش نبوده است اما، این شایعه خود بهانه‌ای شده تا پرونده این پروژه که مدت‌ها مسکوت بود، دوباره در صدر پرونده‌های مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد. شاید هم به قول یکی ازاعضای شورای شهر، انتشار این خبر ترفندی از سوی مجریان این طرح بوده تا ازجو و شرایط جامعه و نگاه شورا مطلع شوند، ولی با تمام این تفاصیل آنچه مسلم است، این است که قرار نیست فاز دوم برج میلاد حالا‌حالاها و به این زودی‌ها تکمیل شود.

مشخصات فاز دوم برج
در نگاهی گذرا می‌توان مشخصات فاز دوم برج میلاد، شامل مجموعه اداری، اقامتی، تفریحی و هتل را به شرح زیر تشریح کرد:
– متراژ این پروژه هزار مترمربع
– مرکز تجارت جهانی با ۱۲۰هزار مترمربع زیربنا
– هتل ۵ ستاره و ملحقات ۹۵ هزار مترمربع (این هتل برای ارایه تسهیلات اقامتی و پذیرایی گردشگران داخلی، خارجی و شرکت‌کنندگان در همایش‌ها پیش بینی شده است).
– مجموعه تجاری ۶۳ هزار مترمربع (امکانات این مجموعه تجاری شامل بخش معاملات بازرگانی داخلی و خارجی، نمایشگاه‌های کالا و خدمات، ارتباطات علمی و فنی، ارتباطات مخابراتی و تصویری و بخش خدمات است).
– پارکینگ ۱۷۰هزار مترمربع شامل ۵۰۰۰ واحد

نظرات (0) کلیک ها: 20708

توسعه مسيرنماهاي رنگي در معابر پرتردد تهران

دسته: شهرسازی در ایرانمنتشر شده در جمعه, 16 بهمن 1394 07:21نوشته شده توسط نشاط وفاییبازدید: 21569پرینتایمیل

توسعه مسيرنماهاي رنگي در معابر پرتردد تهران

مسيرنماي رنگي وضعيت ترافيك در بزرگراه مدرس نصب شد.مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران گفت: توسعه مسيرنماهاي رنگي كه جهت و تراكم ترافيك و بهترين مسير تردد را براي رانندگان مشخص مي‌سازد در دست اجراست.
به گفته حجت‌الله بهروز، اخيرا يك مسيرنماي رنگي ابتداي بزرگراه شهيد مدرس نصب شد كه اين مسير نماي هوشمند علاوه بر نمايش جهت بزرگراه‌هاي قابل دسترسي، ميزان تراكم ترافيك در مسيرهاي بزرگراهي رانيز نشان مي‌دهد.
وي ادامه داد: پس از استقبال خوب رانندگان از نخستين تابلوي مسير نماي رنگي هوشمند در ميدان هفت تير، توسعه اين تابلو‌ها در سطح شهر در دستور كار قرار گرفته است.
بهروز خاطرنشان كرد: با استفاده از اين تابلوها رانندگان به‌طور همزمان مي‌توانند جهت بزرگراه و خيابان‌هاي اصلي پيش رو و ميزان تراكم ترافيك در اين مسيرها را مشاهده كنند. بنا براين گزارش اين تابلو‌ها مي‌توانند در انتخاب بهترين مسير تردد به خوبي به رانندگان كمك كند.
مديرعامل شركت كنترل ترافيك افزود: در تابلوي جديد فلش‌هاي جهت ياب در 3 رنگ به نمايش در مي‌آيد، رنگ قرمز به معني ترافيك سنگين، رنگ زرد به معني ترافيك روان و رنگ سبز به معني نبود ترافيك است.
بهروز تصريح كرد: در محل‌هايي كه امكان انتخاب چند مسير براي رانندگان وجود دارد نصب مسيرنماهاي رنگي بسيار مفيد و در كنترل و مديريت ترافيك تاثير‌گذار است به همين دليل به‌زودي در مبادي ورودي چند بزرگراه ديگر پايتخت نيز مسير نماهاي رنگي نصب خواهد شد.
بنا براين گزارش، مسيرنماهاي رنگي كاملا آنلاين هستند و با استفاده از اطلاعات لحظه‌اي مركزكنترل ترافيك تهران فعال هستند و اطلاعات ترافيكي را به سرعت از طريق رنگ در اختيار رانندگان قرار مي‌دهد. اين مسيرنماها در جلو‌گيري از اتلاف وقت مردم و صرفه‌جويي در مصرف سوخت مي‌تواند گام عملي در جهت تحقق كنترل هوشمند ترافيك تهران نيز به‌شمار ‌آيد.

منبع: سایت نواندیشان

 

نظرات (0) کلیک ها: 21569

شورای شهرتعطيل شد و ريشه كني درختان تهران

دسته: شهرسازی در ایرانمنتشر شده در جمعه, 20 فروردين 1395 15:40نوشته شده توسط neshat vafaeeبازدید: 19945پرینتایمیل

شورای شهرتعطيل شد و ريشه كني درختان تهران

شوراي شهر تعطيل شد و ريشه كني درختان تهران، شدت گرفت/ يك بوستان محلي در دارآباد تهران، برج مي‌شود

شوراي شهر تعطيل شد و ريشه كني درختان تهران، شدت گرفت/ يك بوستان محلي در دارآباد تهران، برج مي‌شود
يك زمين پر دار و درخت در شمال تهران، يك شبه خالي از درختان شد. بيل مكانيكي تمام درختان را ريشه كن كرد و حالا قرار است دوباره ساختمان جديدي در اين بوستان محلي سردرآورد.اميدسليمي بني: باز هم درختان كشان در تهران، اين بار، شبانه و به حكم شهرداري كه اين روزها به نظر مي رسد كمر به نابودي فضاي سبز پايتخت بسته. يك عضو شوراي شهر مي گويد اين قتل عام با خط دهي شهرداري انجام شده.
تعداد درختان را كسي نشمرده بود، ولي حالا كه همه را كنده و برده اند، ساكنان محله اي واقع در دارآباد، خيابان افتخاري پايين تر از موزه حيات وحش به خبرآنلاين مي گويند آنقدر اين درختان متراكم بودند كه از اين سوي زمين، آن طرف را نمي شد ديد. تعداد درختان را از 80 تا 300 اصله گفته اند، ولي اينطور كه پيداست در حاشيه اين زمين، درختان كم بنيه اي غرس كرده اند كه تاب و توان گذراندن زمستان پيش رو را ندارند.
آقاي جعفري، يكي از ساكنان قديمي اين منطقه مي گويد: «بعدازظهر ديروز عده اي آمدند و شروع به ور رفتن به درختان كردند. پرسيديم چه مي كنيد؟ گفتند مي خواهيم اينجا را پارك كنيم، درختان را داريم هرس مي كنيم. ولي شب كه شد، بيل مكانيكي آوردند و همه را ريشه كن كردند.»
جالب اينجاست اين اتفاق درست در زماني افتاد كه اكثر اعضاي شوراي شهر در مسافرت خارج از كشور هستند. عده زيادي به زيارت عتبات عراق رفته اند و چند نفري نيز در مكزيك و فرانسه، در مسافرت به سر مي برند.حقاني، رئيس كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران كه اتفاقا در تهران است، درباره اين اتفاق به خبرآنلاين مي گويد: براي بازديد از اين زمين به دارآباد مي روم، ولي پيداست افرادي كه اين كار را كردند مي دانستند شوراي شهر يك هفته تعطيل است.اين عضو شوراي شهر مي گويد: اين مسئله را از شهرداري خط داده اند و ما در شرايطي كه شوراي شهر تعطيل است به آن صورت كاري نمي توانيم بكنيم. ولي امروز از اين زمين بازديد مي كنم و با شهردار منطقه يك هم اين مسئله را مطرح مي كنم.دشتي اردكاني، رئيس كانون دفترداران، وابسته به قوه قضاييه كه از ساكنان اين محله به شمار مي رود هم درباره ريشه كن كردن درختان اين زمين مي گويد: مالك گفته از ديوان عدالت اداري راي دارم، ولي مثل اينكه حرفش را عوض كرده، مردم امروز تجمع كرده اند تا بفهمند چرا اين بوستان محلي، يك شبه نابود شد.به گفته او، شاهدان عيني، ديده اند ديشب، بيل مكانيكي، همه درختان را ريشه كن كرد و برد.
در خبري هم كه خبرگزاري مهر منتشر كرده، اعلام شده مالك زمين گفته است از دفتر مقام معظم رهبري و مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران، مجوز دارد. مجوزي كه تاكنون اهالي محله نديده اند.آقاي انهاري، يكي ديگر از همسايه هاي اين پارك سابق، مي گويد درختان بسيار انبوه و متراكم بودند، به صورتي كه از اين سوي زمين، آن طرف را نمي شد ديد. او توضيح مي دهد: ديشب ناغافل همه درختان را جمع كردند و شبانه بردند و مي گويند جايي نشانديم. درختاني را جاي اين ها كاشته اند كه همه از ريشه جداست. مردم هم جمع شده اند تا تكليف روشن شود. مالك هم زنگ زده پليس 110 آمده چون فكر مي كنند ممكن است درگيري پيش مي آيد.آقاي جعفري، همسايه ديگر اين باغ مي گويد: شخصا از طريق شهرداري، ديروز مسئله را پيگيري كردم. ديروز 20 بار به 137 زنگ زدم و هيچكس نيامد. از طريق تلفن گويا پيام گذاشتم دو كد پيگيري هم دريافت كردم. هر موقع به شهرداري تلفن زديم بي توجهي كرده اند. حالا ديگر درختي اينجا نيست و ناراحتي اهالي اين است كه 20 سال اين درختان اينجا بودند و اين موجودات زنده را به يك شب ريشه كندند و بردند.او با تاسف مي گويد: چه فايده اي دارد كسي اقدام كند؟ اين درختان مرده اند و مرده را ديگر نمي شود زنده كرد.محمد حقاني، رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر اين نظر را ندارد، او به خبرآنلاين مي گويد به زودي موضوع مصادره قانوني اين زمين را در شوراي شهر مطرح مي كند: طبق قانون، اگر مالك زميني، به دليل ساخت و ساز، فضاي سبز آن را قلع و قمع كند، زمين بايد به نفع مردم شهر مصادره شود تا در آن بوستان بسازند. ما نيز پيگيري مي كنيم چه كسي در شهرداري تهران اين مجوز را داده و پروانه اين زمين به نام كيست و چرا كميسيون باغات مجوز قلع و قمع درختان را صادر كرده است.اينطور كه پيداست سناريوي ريشه كن سازي درختان تهران، ادامه دارد. خصوصا حالا كه شوراي شهر تعطيل است و مردم در تدارك عزاداري اربعين، مشغولند.

منبع : ایران شهرساز

 

نظرات (0) کلیک ها: 19945

صدور پروانه ساخت 2 مرحله‌ای می‌شود

دسته: شهرسازی در ایرانمنتشر شده در یکشنبه, 29 آذر 1394 06:08نوشته شده توسط نشاط وفاییبازدید: 22734پرینتایمیل

صدور پروانه ساخت 2 مرحله‌ای می‌شود
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از بررسی پیشنهاد صدور 2 مرحله‌ای پروانه ساخت ساختمان، تا پایان تابستان خبرداد. به گزارش خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد سالاری در جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به پیشنهادات جدید در صدور پروانه اظهار کرد: با توجه به شکل گیری تغییراتی در معاونت شهرسازی و معماری و رویکرد تعامل شورای شهر با نهادها و سازمان‌های ذیربط، کمیته‌ای پنج نفره در ارتباط با موضوعات نظام مهندسی تشکیل شده است تا صدور پروانه مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: این کمیته پنج نفره متشکل از غفرانی - ریاست سازمان نظام مهندسی، واحدی - مدیرکل شهرسازی و معماری، کریمی - معاون عمرانی استانداری تهران، پشمچی زاده - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مظاهری -معاون وزیرمسکن در این کمیته شرکت دارند و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده است. عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهادات ارائه شده در خصوص دومرحله ای شدن صدور پروانه گفت: مدل و الگویی جدید در ارتباط با صدور پروانه و پایان کارهای ساختمانی درکل کشور به ویژه تهران ارایه شده که امیدواریم با تصویب این پیشنهاد، الگوی مورد نظر به سایر کلانشهرها نیز تسری یابد. وی با اشاره به تفاوت‌های طرح پیشنهادی نسبت به طرح قبلی افزود: تفاوت این مدل به لحاظ شکلی در مقایسه با مدل قبلی صدور پروانه بدین گونه است که در این مدل پیشنهادی 2 پروانه صادر می‌شود، پروانه اولیه یا به عبارت دیگر پروانه شهرسازی و پروانه مرحله دوم یا پروانه نهایی ساختمان است. سالاری در ادامه با بیان اینکه در فرآیند صدور پروانه اولیه کارگزاری تعریف شده که مهندسین ذی‌صلاح حقیقی یا حقوقی اقدامات فنی و اداری مربوط به صدور پروانه را انجام می دهند، گفت: اقدامات اولیه شامل میزان بارگذاری، سطح اشغال تعداد طبقات و... است که در این مرحله به شهرداری منطقه ارایه می شود و شهرداری منطقه با در نظر گرفتن مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع و مقررات و مصوبات شورا در اخذ عوارض، مطالبات خود را دریافت می کند و در کوتاهترین زمان پروانه را صادر می کند. وی در توضیح بیشتر با بیان اینکه پروانه مرحله دوم زمانی صادر می‌شود که مالک و کارفرمای ملک تمامی بررسی‌های لازم را در جهت جدی بودن در احداث ساختمان انجام داده‌اند، تصریح کرد: در مرحله دوم نقشه‌های فاز دوم اعم از معماری، سازه، برق، مکانیک و برگه‌های تعهد مهندسین چهارگانه شامل برق، مکانیک، معماری، سازه وحتی ناظر و مجری دریافت می‌شود. سالاری با اشاره به گودهای رها شده و ساختمان نیمه کاره در پایتخت گفت: با تصویب دو مرحله ای شدن صدور پروانه، اگر مالک سرمایه‌گذاری لازم را برای اتمام ساختمان نداشته باشد می‌تواند ابتدا پروانه مرحله اول را گرفته و حقوق متصله خود را از محل طرح تفصیلی لحاظ کند و زمانی که امکانات و سرمایه لازم وجود داشت نسبت به گرفتن مهندسین مختلف اقدام کند. سالاری با بیان اینکه در روش فعلی برگه‌های تعهد مهندسی زمان دار است و مالک از ترس سر آمدن زمان تعیین شده و از دست دادن هزینه‌های انجام شده اقدام به گودبرداری می‌کند تا پروانه ساخت ابطال نشود، ادامه داد: براساس مقررات فعلی اگر **ی پروانه گرفته و گودبرداری نکند و فونداسیون را نریزد و ناظر نیز گزارش آن را ندهد، پروانه بعد از گذشت مدت قید شده باطل می‌شود و حقوق متصله آن نیز از بین می‌رود و همچنین پولی که پرداخت شده را باید با نرخ جدید عوارض پرداخت کند و برگه‌های مهندسی دریافتی نیز از دست می‌رود. وی افزود: در این راستا سعی شده است تا با طرح جدید این مشکل مرتفع شود. در این فرایند نقاط ابهام آمیزی به ویژه نگرانی اعضای شورای شهر از طولانی‌تر شدن فرایند بروکراتیک صدور پروانه وجود دارد که مقرر شد مسئولان و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی نسبت به چابک سازی و خلاصه کردن این فرآیند اقدامات لازم را انجام داده و کمیته‌ای متشکل از معاونت شهرسازی، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران، رییس تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون شهرسازی شورا تشکیل شود و این مدل مورد بررسی کار‌شناسی قرار گرفته و نهایی شود. رییس کمیسیون شهرسازی تاکید کرد: مدل دو مرحله‌ای صدور پروانه برای ساختمان‌ها تا تابستان در کمیته ۵ نفره بررسی شده و به وزیر راه و شهرسازی ارایه خواهد شد تا نهایتا در دولت مورد تصویب قرار گیرد. وی با اشاره به سخنان معاونت امور ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر اینکه ایران به لحاظ زمان صدور پروانه از بین ۱۸۹ کشور رتبه ۱۷۲ را دارد گفت: این موضوع نشان می‌دهد روند فعلی صدور پروانه در کشور ما وضعیت وحشتناکی دارد این درحالی است که کشور یونان علیرغم داشتن بیشترین حجم بناهای تاریخی رتبه اول را در این زمینه بدست آورده است و ضروت بازبینی در روند فعلی صدور پروانه را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه در فرایند صدور پروانه شاهد رکود سرمایه‌های انسانی و مالی فراوانی هستیم خاطرنشان کرد: اگر زمان صدور پروانه کم شود سبب استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی و مادی شده که این موضوع در پیشرفت و تعالی کشور بسیار موثر است. رییس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه در کشور ما میانگین صدورپروانه ۶ ماه است، ادامه داد: اگر مدل جدید با تعدیل‌های آن نهایی شود، قطعا صدور پروانه شهرسازی که مربوط به مرحله اول است مشکلات را کاهش می‌دهد، چرا که بسیاری از قطب‌های‌ رها شده به سبب عدم وجود سرمایه‌های مادی لازم هستند. الزام شهرداری به صدور پروانه معلق برای پروژه‌های بزرگ لغو ی**اله الزام انتخاب مجری طرح برای ساختمان‌های کمتر از2000 متر وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث دیگر مطرح شده در این جلسه گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته تصمیم گرفته شده بود که متراژهای زیر 2000 تا ۱۰۰۰ متر مجری ذیصلاح داشته باشد و از آنجا که نظام مهندسی ظرفیت لازم و تعداد مهندسین ذیصلاح به تعداد پروانه‌های درخواستی در مناطق مختلف را ندارد این موضوع باعث ناراحتی گسترده در سطح شهر تهران شده است. سالاری با بیان اینکه کمیسیون شهرسازی شورا درخواست داشت تا با تشکیل جلسه‌ای این مشکلات حل و فصل شود گفت: در این جلسه نیز مقرر شد که طی ۱۵ روز آینده انتخاب مجری برای متراژهای 1000 تا 2000 متر به مدت یک سال لغو شود تا بسترسازی لازم انجام شده و بانک اطلاعات ارایه شده از سوی نظام مهندسی بررسی شود. عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: برخلاف رویه فعلی که مدت اعتبار برگه‌های نظارت یک سال است با تشکیل کمیته و انجام بررسی‌های لازم، ناظر یا مهندسین پروژه انتخاب می‌شوند و به مدت اتمام پروژه مکلف به ارایه خدمات هستند تا مالک یا کارفرما مجبور نباشد سر یک سال ناظر یا مهندس جدید را به کار بگیرد. سالاری با بیان اینکه شهرداری تهران نیز مکلف شد برای ساختمان‌ها براساس مساحت تعداد طبقات و پیچیدگی‌های سازه‌ای و براساس زمان اعتبار متفاوت پروانه‌ها را صادر کند، گفت: در حال حاضر پروانه‌ها ۲۴ ماهه یا ۴۸ماهه صادر می‌شود، در صورتی که اگر پروژه‌ای ۵ سال طول بکشد باید ۵ سال هم زمان داشته باشد. بنابراین تصمیم گرفته شد مهندس باید به موجب دریافت، خدمات ارایه کند.

منبع: سایت ایران شهرساز

نظرات (0) کلیک ها: 22734

مصاحبه و گفت و گو